Wat is de juiste hoogte van een wandelstok
 
K
oopt u een wandelstok op aanraden van uw arts, overleg eerst met uw arts wat de juiste hoogte voor u zou zijn.
 
Deze methode van het meten voor een wandelstok is een benadering, maar werkt voor de meeste wandelstok gebruikers.

 
Let Op:
Verschillende schoenen kunnen uw wandelstok hoogte wijzigen.
Het belangrijkste is,het vinden van een comfortabele pasvorm.
Een stok kan altijd opnieuw worden ingekort maar nooit langer worden gemaakt.

 
 

Standaardmethode voor het opmeten van voor een wandelstok stok.
U staat in een rechte houding met uw dagelijkse schoenen aan, laat de armen los naast u hangen met licht gebogen ellebogen en meet vanaf de grond tot aan de bovenkant  pols.
Dit is de totale lengte inclusief handgreep.

Foto
Foto

 

Foto

 

Met stokken stappen… niet (alleen) voor oudjes


Wandelstokken associeerde je vroeger vooral met mensen die niet meer al te goed te been waren. De laatste jaren zijn het echter heel normale attributen geworden voor mensen die veel wandelen of stappen.

Veel mensen beginnen wandelstokken te gebruiken als ze last krijgen aan hun knieën of rug. De stokken ontlasten hun gewrichten, waardoor ze hun sport kunnen blijven uitoefenen. Maar wandelstokken bieden daarnaast verschillende andere voordelen, ook voor stappers die nog heel fit zijn. Zelfs wie nog totaal geen last heeft van gewrichtspijn, is trouwens gebaat bij wandelstokken. Je hoeft geen fysicus te zijn om te beseffen dat tijdens het stappen, zeker met een (zware) rugzak of in heuvelachtig en bergachtig terrein, er enorme krachten inwerken op vooral je benen, knieën en onderste rug. Als je veel stapt of gedurende jaren geregeld wandelt, betekent dat een enorme belasting voor je lichaam. Door stokken te gebruiken, kan je die belasting gevoelig verminderen: afhankelijk van de bron, heeft men het over vier tot twintig procent minder belasting. Dit lijkt niet zo indrukwekkend veel, maar alles bij elkaar genomen gaat het wel over een serieus verschil.

Minder belasting betekent niet alleen dat de gewrichten minder te lijden hebben, maar ook dat het stappen zelf minder vermoeiend is. De inspanningen worden ook meer gespreid over je lichaam. Zeker als je stokken begint te gebruiken, zal je dat merken aan je armen en schouders: die kunnen dan vermoeid of stijf aanvoelen, omdat ze een deel van de inspanningen overnemen. Tenminste, als je stokken goed gebruikt.
Veel mensen nemen wel wandelstokken mee, maar gebruiken die niet actief: ze laten ze slepen, of tikken er hoogstens even mee op de grond. Wandelstokken moet je echt op een actieve manier gebruiken, door ze bij elke stap stevig op de grond te plaatsen en er bewust met je armen en bovenlichaam op te steunen. Dit is niet alleen goed om je onderlichaam en benen te ontlasten, maar ook om je bovenlichaam mee in vorm te houden. Nog een voordeel aan stokken is dat je een grotere stabiliteit hebt. Dat kan heel welkom zijn als je op oneffen of glibberig terrein stapt, over smalle paadjes, bij het oversteken van een beek of rivier, enzovoort. En stokken kunnen ten slotte ook handig zijn om bijvoorbeeld een vervelende hond op afstand te houden.

Bron: BOOTmagazine



| Meer